- خود را به سلاح موفقیت مجهز نمایید.
- مطمئن شوید که دارای ظاهری تمیز و آراسته و خوش لباس هستید.
- برای رسیدن سر وقت به محل مصاحبه برای خود زمان بیشتری در نظر بگیرید.
- تمام اسناد و مدارک تآیید کننده وضعیت فعلی خود را آماده و مهیا سازید.
- لوازمی را که جهت نوشتن به کار میروند، بهمراه داشته باشید.
- خودتان را معرفی نمایید. به کسی که با شما مصاحبه میکند به ملایمت دست بدهید و لبخند بزنید.
- اجازه دهید که مصاحبه کننده بر بحث و گفتگو کنترل داشته باشد.
- به هنگامی که از شما سوالاتی بحثانگیز و غیر منتظره پرسیده میشود، به بیراهه نروید و آشفته و بیربط جواب ندهید.
- طوری وانمود و رفتار کنید که علاقهمند به نظر برسید.
- به آنچه مصاحبه کننده بیان میکند، توجه نمایید.
- برای بهبود رفتارتان و ارایهی طرز برخورد مناسب و عالی برنامهریزی نمایید.
- همیشه بر جنبههای مثبت تاکید نمایید.
- ساختار مثبتی را برای تکلم برنامهریزی نمایید.
- با متانت ایدههای کلیدی خود را بیان کنید.
- از بکار بردن زبان غیر ادبی و غیر جدی و اصطلاحات خاص عامیانه بپرهیزید.
- جلوهای آرام و با اعتماد بهنفس داشته باشید.
- جلسه را مصممانه پایان دهید.
تأثیر مثبت زبان بدن در مصاحبه استخدامی
مطالعات مرکز تحقیقات IBM نشان داده است، افرادی که دارای پوشش ظاهری مناسب محیط و آراسته هستند حدود 40 درصد بیشتر از آنهایی که کمتر این نکات را رعایت میکنند بر اطرافیات خود تأثیر دارند.
حال برخی نکات برای پوشش بهتر را متذکر میشویم:
- در هر شغلی، پوششی که بیشترین درصد استفاده را در میان افراد آن شغل دارد برگزینید.
- پوشش شما بهتر است کاملاً تمیز و خوش دوخت باشد.
- در صورت امکان از یک عطر یا خوشبو کنندهی ملایم استفاده کنید.
- کفشها واکسزده باشند.
- اگر کیف دستی همراه دارید باید تمیز باشد.
- حداکثر فقط یک کیف یا ساک دستی هنگام مصاحبه همراه داشته باشید.
- هنگام احوالپرسی با مصاحبهگر دست بدهید.
- افراشته بایستید، لبخند کوچکی داشته باشید و برخوردتان دوستانه باشد.
- خیلی نزدیک شخص مصاحبهگر نباشید و فاصله خود را با او تنظیم کنید.
- هنگام صحبت به چشمان مخاطب نگاه بیندازید ولی خیره نشوید.
- سعی کنید تا حدی حالت مصاحبهگر را داشته باشید ولی نه تا آن اندازه که حالت شما مصنوعی شود.
- هنگام نشستن دست به سینه نباشید.
- هنگام خداحافظی با مخاطب خود دست بدهید.